Sarah Dunant: În compania curtezanei. Recenzie de Mirela Teodorescu

descărcare

Romancieră, producătoare şi critic literar, Sarah Dunant este una dintre autoarele britanice care se bucură de un succes răsunător atât în Europa, cât şi în SUA. S-a născut în 1950 în Londra şi a studiat istoria la Newnham College, Cambridge. S-a făcut cunoscută ca actriţa, iar în 1974 a devenit producătoare pentru BBC. În prezent scrie recenzii pentru publicaţii prestigioase precum The Times şi The Observer şi prezintă emisiunea „Night Waves” la BBC Radio 3. De la debutul literar din 1983 cu Examinating Angels (pe care-l semnează cu pseudonimul Peter Dunant), Sarah Dunant a mai scris încă zece romane şi două cărţi de eseuri. Unul dintre personajele sale emblematice este Hannah Wolfe care apare în Birth Marks (1991), Fatlands (1993) – câstigător al Crime Writers’ Association Macallan Silver Dagger for Fiction – şi Under My Skin (1995). În anii următori publică Transgressions (1997) şi Mapping the Edge (1999) care confirmă pe deplin succesul la public de care se bucură autoarea. Cele mai recente romane ale sale, Nasterea lui Venus (The Birth of Venus, 2003) — bestseller internaţional tradus în peste douăzeci şi şapte de limbi — şi În compania curtezanei (In the Company of the Courtesan, 2006) — intrat imediat dupa apariţie pe lista de bestselleruri a New York Times şi tradus în treizeci de ţări –, au propulsat-o pe Sarah Dunant în topul celor mai de succes scriitoare de romane istorice.

Romanul prezintă povestea curtezanei Fiametta Bianchini, spusă din perspectiva piticului, Bucino Teodaldo. Roma anilor 1527, Fiametta o curtezană cu oarece succes la public, este nevoită să părăseasa oraşul, atacat de trupele Sfântului Impărat Roman.  Revine în Veneţia natală unde speră să-şi refacă viaţa. Fără bani, cu un aspect nu tocmai potrivit pentru o curtezană cere ajutor la  o „vrajitoare”, care o “salvează”. Găsim în acest roman o artă a seducţiei, a supravieţuirii.

Curtezane, vrăjitoare, pitici, clerici corupţi, artişti celebri, în inima Veneţiei renascentiste aflate pe culmile măririi şi decăderii. E lumea Fiammettei Bianchini, frumoasa curtezana pe care căutarea zadarnică a iubirii şi fericirii o lasă cu inima frântă. Şi probabil că tulburătoarea ei poveste ar fi rămas nespusă dacă, subjugat de farmecul ei trist, Tiţian n-ar fi pictat-o sub chipul lui Venus din Urbino. O carte despre iubire sub toate chipurile — trupească, senzuală, provocatoare, cinica, romantică — şi totodata istoria unui tablou celebru în care cititorul o va vedea de acum pe superba Fiammetta.

Lasă un răspuns