Alina Gherman: „Folia, Shakespeare & Co” a maestrului Gigi Căciuleanu, în versiunea pentru televiziune (2)

Folia Shakespeare & co - foto TVR - 4

Alina Gherman: „Folia, Shakespeare & Co” a maestrului Gigi Căciuleanu, în versiunea pentru televiziune (2)

„Folia, Shakespeare & Co” a maestrului Gigi Căciuleanu, în versiunea pentru televiziune, luni, 6 octombrie, la TVR 2 şi TVR HD

Cea mai recentă creaţie a marelui coregraf deschide luni stagiunea Teatrului Naţional de Televiziune

Spectacolul „Folia, Shakespeare & Co” după William Shakespeare, realizat şi înregistrat anul acesta în studiourile TVR de către Gigi Căciuleanu alături de dansActorii săi, deschide stagiunea de toamnă a Teatrului Naţional de Televiziune.

Versiunea realizată pentru televiziune în concepţia artistică a regizorul Andrei Măgălie va fi difuzată în premieră la TVR 2 şi TVR HD, luni, 6 octombrie 2014, de la ora 20.10. Proiecţia în avanpremieră a spectacolului pentru televiziune a avut loc joi, 2 octombrie, la Teatrul de Artă Bucureşti.

Teatru, dans, muzică… O versiune cu totul unică asupra universului personajelor lui Shakespeare (scenografia: Corina Grămoşteanu, muzica: Paul Ilea, light designer: Alin Popa, texte: W.Shakespeare). Rasmina Călbăjos, Relu Dobrin, Lari Giorgescu, Lucile Julaud, Ştefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Adrian Nour, Cristian Osolos, Arcadie Rusu şi Diana Spiridon sunt dansActorii care pun în scenă viziunea coregrafică a maestrului Căciuleanu.

„În lumea lui Shakespeare nebunia este o temă recurentă. Şi nu numai în comedii. În măsura în care el crede că numai masca nebuniei este în măsură să-l protejeze, Hamlet însuşi va juca rolul unui măscărici amar, creându-şi un personaj de bufon nebun şi cinic, care are dreptul de a spune ceea ce nu o poate face altfel.” (Gigi Căciuleanu, www.teatrulmetropolis.ro)

Spectacolul tv „Folia, Shakespeare & Co” este o coproducţie a Televiziunii Române, prin Casa de Producţie, cu Fundaţia Art Production şi cu Teatrul Metropolis.
Echipa TVR – Regizor artistic: Andrei Măgălie. Director de imagine: Vlad Tănase. Imagine: Eugen Demetercă, Dragoş Ionescu, Dan Stoian, George Leca. Sunet: Răzvan Niţescu, Valentin Bartolomeu. Montaj: Rodica Rădulescu. Producător: Lucia Constantinescu, echipa studioului 3.

Mai multe informaţii despre producţiile tv ale noii stagiuni a Teatrului Naţional de Televiziune puteţi găsi pe site-ul www.tvr.ro – http://www.tvr.ro/noua-stagiune-a-teatrului-national-de-televiziune-debuteaza-in-luna-octombrie-la-tvr-2_9506.html.

(Foto: TVR)

Despre Casa de Producţie TVR
Casa de Producţie este un departament al SRTv care are ca principal obiect de activitate producţia de teatru şi film. Montările din dramaturgia naţională şi universală, intrate în repertoriu începând din grila de toamnă a anului 2013, au reînnodat tradiţia spectacolelor de teatru difuzate de postul public de televiziune. Începând din septembrie 2013, activitatea departamentului Casa de Producţie este gestionată de către Demeter Andras Istvan, coordonator cu atribuţii de Director.

Despre Teatrul de Artă Bucureşti
Teatrul de Artă Bucureşti este un teatru aflat în prima linie a ofensivei teatrelor independente deopotrivă producător de spectacole şi gazdă a unor evenimente de artă. Deschis publicului din 8 decembrie 2012, teatrul, aflat pe strada Sfantul Stefan 21, îşi aşteaptă spectatorii într-o atmosferă caldă şi plăcută, cu intimitatea şi cu farmecul ce îl degajă. În cei 4 ani de la înfiinţare, Teatrul de Artă Bucureşti a reuşit să împlinească destinul a numeroase spectacole şi nu se opreşte aici.

Regizorul Andrei Măgălie despre „Folia, Shakespeare & Co”

Casa de Producţie TVR: Nu sunteţi la prima colaborare cu Gigi Căciuleanu. Ce vă atrage la spectacolele lui ca om de teatru, dar şi de televiziune?
Andrei Măgălie: Ne-am întâlnit pe scenă acum 16 ani la realizarea fimului spectacol „Papa, Gigi şi Johnny” la Teatrul Ţăndărică pe Calea Victoriei. Cei trei au reluat atunci Nocturnele din anii ’60 şi parcă nimic nu se schimbase… Dacă Papa (Miriam Răducanu) te acceptă în apropierea sa, atunci eşti un ales al soartei. Iar Gigi este mai mult de-atât… Atunci când m-am aşezat la vorbă cu Gigi, am descoperit că citisem aceleaşi cărţi, muzică, în fine, unul începea o frază iar celălalt o continua… Este un artist care se exprimă complex și complet prin dans, poezie, desen… Mesajul artistic se compune pe mai multe paliere, contopindu-se pe alocuri într-un pastel cu tușa personală inimitabilă a lui Gigi (și pe alocuri o simțim și pe Papa).

C.P.: Cum a decurs, de această dată, colaborarea cu Gigi Căciuleanu și cu dansActorii lui pentru montarea acestui spectacol în versiune tv?
A.M.: Dansactorii au trebuit să ducă în spate personajele lui Will, fiind puși să rostească doar câte o replică dintr-o piesă. Restul se deduce din mișcare, muzică, atitudine… Uriașul talent al lui Gigi plutește peste acest puzzle de personaje, dă viață diferitelor tablouri într-o mișcare continuă ce te fascinează. Odată început ești luat de mână și dus până la final. Nu ai cum să părăsești traseul pe care te poartă trupa de dansactori. La fel ca-ntotdeauna, Gigi mi-a lăsat libertatea totală în filmare, clipele de consultare fiind o bucurie pentru amândoi.
Gândind în aceeași cheie, nu aveam cum să-l trădez în realizarea filmului, accentele personale făcând deliciul dialogului între noi doi.

C.P.: Ce aduce nou publicului de teatru și de televiziune acest spectacol, atât ca expresie artistică, dar și ca mesaj?
A.M.: În filmul spectacolului (partea a 2-a), Gigi le explică dansactorilor că cel mai greu rol este cel de bufon, căci trebuie însumate multe calități în a fascina, captiva și mulțumi publicul. Transformarea actorilor în diferite personaje, ajutați de textul lui Shakespeare și de dans, reprezintă un examen greu de susținut de foarte mulți din generația actuală. Filmarea acestui spectacol a necesitat sublinierea fiecărui personaj în parte, precum și a relației dintre el și grupul celorlalți. Schimbarea relațiilor dintre personaje, precum și a identității personajelor dintr-odată, dintr-un cuvânt, ne-a pus în situația de a gândi la fel ca Gigi în abordarea filmării. Complexitatea rolurilor, dinamismul construcției teatrale, schimbarea centrului de greutate a acțiunii pe parcursul unei singure scene și modificarea greutății unui personaj în funcție de celelalte sunt câteva argumente pentru a identifica acest spectacol.

C.P.: Cum a fost construit spectacolul „Folia, Shakespeare & Co” ca producție de televiziune?
A.M.: TVR a deschis cu acest prilej un nou mod de a face spectacole. Premiera a avut loc nu numai la Metropolis, ci și în sediul TVR în studioul 3. Înregistrarea spectacolului în condiții de televiziune folosind limbajul filmului și nu doar al unei preluări obișnuite ne-a permis să dezvoltăm relațiile dintre personaje și să le reliefăm pe măsură. TVR trebuie să devină un centru de cultură în care spectacole de referință să poată fi reprezentate în premieră, pentru ca apoi să-și poată urma traiectoria pe marile scene. TVR are mijloacele necesare pentru a-și dezvolta acest proiect și a ieși cu eleganță dintr-o perioadă nu tocmai fericită a creației artistice.

Lasă un răspuns